Magyar fotóművészek Amerikában – Szépművészeti Múzeum

Kertész, Moholy-Nagy, Capa…

Magyar fotóművészek Amerikában (1914–1989)

  1. április 6. – augusztus 25.

Szépművészeti Múzeum

 

 

Az Amerikai Egyesült Államokba kivándorolt magyar származású fotográfusok munkáit első alkalommal mutatja be átfogó módon a Szépművészeti Múzeum április elején nyíló kiállítása. A Virginia Museum of Fine Artsszal együttműködésben megvalósuló, nagyszabású, több mint 30 fotóművész, köztük André Kertész, Moholy-Nagy László, Martin Munkácsi és Robert Capa műveit bemutató tárlat a rendkívül gazdag amerikai-magyar fotográfiai örökség bemutatását tűzte ki célul, egymás mellé téve világhírű és itthon kevésbé ismert alkotók munkáit. A tárlat a Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek keretében valósult meg.

 

A kiállítás a történészek által rövid 20. századnak nevezett, az első világháború kezdetétől a Szovjetunió összeomlásának kezdetéig tartó időszakban Amerikában otthont találó magyar fotóművészek munkásságából ad átfogó válogatást. A több mint 170 művet felvonultató tárlaton 32 olyan alkotó szerepel, akik meghatározónak tekinthetők az Egyesült Államokban letelepedett magyar fotográfusok közül, s ha nem is valamennyien lettek világhírű fotóművészek, az általuk választott fotográfiai műfajban lényeges szerepük volt új hazájukban.

A magyar emigránsok rendkívül nagy hatással voltak a 20. század fotóművészetére, elég csak Robert Capára gondolnunk, de André Kertész, Kepes György és Moholy-Nagy is hasonló jelentőséggel bírt: számos kiemelkedő fotográfus munkásságára hatottak közvetve vagy közvetlenül, többek között Henri Cartier-Bressonra, Richard Avedonra, Aaron Siskindre, Harry Callahanre és Ray K. Metzkerre. A modernizmus, a szürrealizmus és az absztrakció mélyen gyökerezik számos magyar származású amerikai fotográfus munkásságában, az alkotók esztétikai és technikai megközelítésében; a 20. századi fotográfiára gyakorolt erőteljes hatásuk vitathatatlan.

 

Az amerikai-magyar fotográfiai kapcsolatok és az Amerikába vándorolt magyar származású fotográfusok hatásával eddig csupán néhány kiadvány foglalkozott. André Kertész, Moholy-Nagy László, Martin Munkácsi és Robert Capa ugyan világhírű alkotók, azonban az eddig kevésbé ismert fotóművészek munkáinak kiállításával az amerikai-magyar fotográfiai kapcsolatok bemutatása mérföldkőhöz érkezett. Alex Nyerges, a Virginia Museum of Fine Arts igazgatója három évtizede tanulmányozza az amerikai-magyar fotográfiai kapcsolatokat, amely kutatás eredményei először a most nyíló budapesti kiállításon mutatkoznak be.

 

Ha nagy fotográfussá kívánsz válni, „nem elég a tehetség, magyarnak is kell lenni” – mondta a 20. század egyik legismertebb amerikai magyar fotográfusa, Robert Capa. Az Amerikába kivándorolt tehetséges és elismert magyar fotográfusok száma önmagában is figyelemre méltó. 1931-ben, a brit Modern Photography magazinban megjelent a világ száz legjobb fotóművészének névsora, itt minden más nemzetet megelőzve a listán kilenc magyar származású alkotó szerepelt, köztük a már említett André Kertész, Moholy-Nagy László és Munkácsi Márton (később Martin Munkácsi). 1937-ben a Coronet fotográfiai magazin egyértelműen kijelentette: „A legjobb fotográfusok, úgy tűnik, mind Magyarországon születnek.”

 

A kiállítás nyolc szekcióra bontva mutatja be a magyar származású alkotók hatását az amerikai fotográfiára: a magyarországi kezdetektől Berlinen és Párizson át egészen a New Yorkban, Chicagóban és Hollywoodban dolgozó fotóművészekig. Nem csupán régiókra bontva tárja a nézők elé ezt a nagyszabású örökséget, hanem a fotóriport és a divatfotográfia műfaján keresztül is. Az amerikai és a magyar szervezők által válogatott műtárgyanyagot magyar köz- és magángyűjtemények felvételei (köztük Barna Anna, Kondor László, Lőrinczy György, Moholy-Nagy László vagy Nicolas Muray munkái) egészítik ki, amelyek tovább színesítik a kiállításra kerülő anyagot.

 

A magyar fotográfusok hatását az egyetemes fotóművészetre már több kiállítás is bemutatta, például az 1987-ben megrendezett The Hungarian Connection az angliai National Museum of Photography, Film, and Television épületében, illetve 1995-ben New York-i Howard Greenberg Gallery, ahol negyvenkilenc magyar és magyar-amerikai fotográfust láthattak a The Hungarian Circle című tárlatán. Legutóbb, a 2011-ben a londoni Royal Academy of Arts Eyewitness című kiállításán voltak láthatók a nemzetközileg ismert magyar fotóművészek munkái.

 

 

A kiállítás kurátora Alex Nyerges, a Virginia Museum of Fine Arts igazgatója és Baki Péter, a Magyar Fotográfiai Múzeum igazgatója.

Fotó:

Kertész Andor / André Kertész (1894–1985)

Tűzlépcső, New York 1949

Zselatinos ezüst nagyítás, 34,6 × 25,4 cm

Virginia Museum of Fine Arts