Török Gáspár fotóhagyatéka Marosvásárhelyen

Átkeretezett hétköznapok

Török Gáspár fotóhagyatéka

A Maros Megyei Múzeum Történeti Osztály és a Sapientia Egyetem Kolozsvári Média Tanszékének Erdélyi Audiovizuális Egyesülete szervezésében

Marosvásárhelyi Vár

Megtekinthető: 2025. április 13-ig

Kurátorok: Blos-Jáni Melinda, Mira Marincaș, Újvári Dorottya

Átkeretezett hétköznapok. Török Gáspár fotóhagyatéka.

Mit árul el egy fotósról a saját készítésű képekből és fotótörténeti gyűjteményéből álló hagyatéka? Török Gáspár (1934–2019) fotóinak digitalizálása szolgáltatja az apropót Marosvásárhely városi kultúrájában helyet találó fotográfia kultúrájának értelmezéséhez. Az autodidakta fotós évtizedeken át kitartóan fotózott kedvtelésből, tudatosan építette amatőr fotográfusi pályáját a Marx József Fotóklub keretein belül, és képeivel bejárta a nemzetközi fotósszalonok világát már a szocializmus éveiben, nyugdíjas éveiben hobbyból az erdélyi fotográfia történetével foglalkozott. Kiterjedt fotóhagyatéka révén munkássága is fotótörténeti kutatás témájává válik ebben a kiállításban.

Török Gáspár kedvelte a kiállításokat, és időnként szükségét érezte annak, hogy megmutassa, mit tartott a legjellemzőbb, legsikerültebb munkáinak, interjúiban gyakran kifejtette, hogy „minden közönséges dolog, ami mellett mások csak úgy elmennek, számomra érdekes lehet. Fel kell fedezni benne az egyszerit” (lásd Bölöni Domokos, Népújság 1999. július 29.). Az átkeretezett hétköznapok kifejezés címünkben erre a szemléletre utal, miközben a kiállítás kurátorai is egy átkeretezést hajtanak végbe. A fotóhagyaték teljes ismeretében, a fotótörténeti kontextusok bemutatásával átkeretezzük azt a képet, amit egy alkotói kiállításban megmutat magából egy fotós, és rámutatunk arra, hogy a szocializmus éveiben milyen lehetőségei voltak a kreatív, alkotói fotográfiának, milyen intézmények, műfajok és tendenciák határozták meg a romániai fotósok képeit és részvételét a fotográfia „nagy” történetében.