Palotai János

tanár, szakíró

1939-ben születtem Budapesten. Az ELTE Bölcsészettudományi Karán 1963-ban történelem, 1972-ben filozófia szakon szereztem tanári diplomát. Doktori disszertációmat Kovács András filmjeinek társadalomképéről írtam; 1980-ban summa cum laude minősítéssel filozófia- esztétika tárgyakból szereztem doktori fokozatot.

A Közlekedési Főiskola tanáraként kezdtem, 1965-től 1999-ig a Budapesti Műszaki -és Gazdaságtudományi Egyetem Filozófia Tanszékének adjunktusa, 2005-ig óraadó tanára voltam. Munkámban a filmet szemléltető eszközként alkalmaztam és behatóan foglalkoztam a film filozófiai és társadalomtudományi vonatkozásaival. A tanórák mellett speciális kollégiumokat tartottam Film és társadalom, Film és történelem címmel, utóbbihoz szöveggyűjteményt szerkesztettem. A Nemzeti Tankönyvkiadó megbízásából tantervet készítettem a Film-és médiaismeret tantárgy bevezetéséhez, Mohos Sándorral pedig tanári kézikönyvet írtam (Filmkalauz). Kollégáimmal tanári továbbképző tanfolyamokat szerveztünk.

A leírtak alapján felkértek arra, hogy a Moholy Nagy László Művészeti Egyetem meghívott előadója legyek. (1989-2006) Itt kommunikáció elméletet tanítottam, álló-és mozgókép elemzést tartottam az animáció, fotó -és videó szak hallgatóinak. 2009-ben részt vettem a DLA képzésben is, napjainkban opponensként működöm közre a diploma védések során. Pásztor Erika Katalinával Mozgóképkultúra és médiaismeret címmel jelentettünk meg kiadványt.

Az ELTE Szociológia és Szociálpolitikai Intézet szociológus képzésében film-és médiaismeret szemináriumot tartottam 1998-és 2007 között. A médiaszociológia szakirány hallgatói vizuális kultúrával és a filmelemzéssel kapcsolatos ismereteket szerezhettek a kurzuson, melynek eredményeként néhány hallgató maga is aktív filmkészítővé vált. A tanítás mellett tagja voltam a Balázs Béla Stúdió, majd a Budapesti Iskola mellett működő elméleti-módszertani szakmai közösségnek.

A ’80-s évek eleje óta számos film- és képelemzésem jelent és jelenik meg, a Balkonban, Filmkultúrában, Filmvilágban, Fotóművészetben, Szellemképben, Új Művészetben a fotográfus.hu-n másutt. Szócikkeket írtam a Filmlexikonba.

Szerzői kiadványokat készítettem az MMA Fejezetek a Magyar Dokumentarizmus Történetéből 1936-2013-sorozatba: Dárday István és Szalay Györgyi Jutalomutazása a dokumentum és a játékfilm között; Nászutak és más utak-Szomjas György dokumentum filmjeiről, ill. A világ arcvonásai-Grunwalsky Ferenc dokumentum filmjeiről.

A Filmvilágban Négy nemzedék címmel elemzést írtam Jövő nyár című filmről, kontextusban a Sodrásban című filmmel, megjelenésének negyvenedik évfordulóján. Ugyanitt Benkő Imréről jelent meg egy méltatás-Pillanatok-embermesék címmel. Benkő Imre életműkiállítása, Műcsarnok. 2024: 4.

Benkő Imre fotóművész életművéről 2018-ban, Tóth György fotóművészről 2019-ben jelent meg könyvem az MMA kiadásában. Barta Zsolt Péterről írtam méltatást a Fotóművészet című folyóiratba. 2023-ban Fotográfiák és filozófiák címmel a MOME végzőseinek a portfólióit elemeztem.