Magyar Fotótörténeti Társaság

Apertúra 2014. május

Összkép. Az Apertúra címlapképei egymáson. Montázs. EF

összes Apertúra ►

Apertúra
XXVI. – 2014. május

Összkép

Legyen összkép. Például az Apertúra 25 címlapképe egymáson. Kicsit furcsa, szinte már szépia; a program a konszenzus irányába tolja, közelíti az árnyalatokat.
Most szálazzuk szét. Mint egy elképzelt tárlaton, sétáljunk kicsit a képek között. Töprengjünk közben: mit mondanak a hónapról hónapra feltöltött fotók, ha – a kronológiát megtörve – szemtelenül együtt nézzük őket és – önkényesen – összefüggéseket keresünk közöttük?

Vajon mondanak mindjárt bármit

a kötődésről,

Ismeretlen fényképkészítő: Anya és gyermekei a szabadban, 1924 körül (?) © Hórusz Archívum (részlet)

Áldás utca, S.T. felvétele, 1957. Magántulajdon (részlet)

Roland Barthes édesanyja karjaiban, ismeretlen fényképkészítő felvétele, Bayonne, 1923. © Fonds Roland Barthes/Archives Imec (részlet)

az iskoláról, a térről és a szabadságról,

Stengl Polikárp, Esterházy Ilona és Géza, ismeretlen kísérőjükkel, Esterházy Károly felvétele, 1902 körül © Pannonhalmi Főapátság fotótára (részlet)

Szombathelyi Nándor: Földrajz-óra a sötétben, 1929 © Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum (részlet)

Ételosztás iskolásoknak, Escher Károly felvétele, 1945-1946. Magyar Nemzeti Múzeum (részlet)

a faluról,

Román legény vászonöltözetben Györffy István árnyékával, Kerpenyéd (Cărpinet), 1911. Üvegnegatív, 13×18, Györffy István felvétele © Néprajzi Múzeum (részlet)

Kubikus, Szentes, Erdélyi Mór felvétele, 1907 előtt © Magyar Mezőgazdasági Múzeum (részlet)

a városról,

Heidenhaus Ede: Duna-part, 1859, Magyar Nemzeti Múzeum, Történeti Fényképtár (részlet)

Piaci árusok, Marosvásárhely, Haranghy György felvétele, 1917 előtt, © Néprajzi Múzeum (részlet)

Hajléktalanszálló. Oldal a Menhelyegylet díszalbumából, Klösz György felvétele, 1896 előtt. © BTM Kiscelli Múzeum (részlet)

a társaságról,

Ismeretlen fényképkészítő: Férfitársaság velocipéden. 7,5 × 11,5cm. 1880-as évek. Albumin. © Magyar Nemzeti Múzeum (részlet)

Riskó és Tsa: Asztaltársaság, 10,5× 6,5 cm, Budapest, 1890-es évek. © Fõvárosi Szabó Ervin Könyvtár Budapest Gyûjtemény (részlet)

a hatalomról,

Dunky Fivérek: Jelenetfotó „A gyónás szentsége” című filmből (1916) © Magyar Nemzeti Digitális Archívum és Filmintézet Fotótára (részlet)

Makariosz. Langer Klára felvétele, 1965. © Magyar Fotográfiai Múzeum (részlet)

a harc természetéről és a sebekről,

Az amerikai-kanadai egyesített speciális katonai csapat katonája sebesült civilt lát el. A pásztor lábát Domenico Matteo tartja. Radicosa, Cassino közelében, 1944. január 4. Fényképezte Robert Capa © International Center of Photography, New York – Magyar Nemzeti Múzeum gyűjteménye (részlet)

Sasaki mester judot oktat a BEAC lágymányosi sporttelepén 1906 nyarán. Ismeretlen fényképező felvétele. © Magyar Olimpiai és Sportmúzeum (részlet)

a nőkről, vagy a nőket néző férfiakról,

Oldal a [Második] II. nemzetközi művészi fényképkiállítás Budapesten a Műcsarnok termeiben: 1927. szeptember 14–október 2. című kiadványból, 1927. (részlet)

Teáskanál, Vékás Péter felvétele. Magántulajdon (részlet)

Lány Korpis-ruhában. Budapest, Paganfest, 2008, Sarnyai Krisztina felvétele, Néprajzi Múzeum, F 337005. (részlet)

a képalkotásról és az idő rétegeiről így,

Kibővített Emlékezet / Augmented Memory Interaktív médiainstalláció, Parthenón-fríz Terem / Budapest. Szvet Tamás felvétele, 2012. A szerző (http://szvet.blogspot.hu/) jóvoltából (részlet)

Gabányi Árpád Kossuth relikviája / Néprajzi Múzeum, Rítusgyűtemény (részlet)

vagy úgy,

Alkotmány napi nagygyűlés a Vasas ETO stadionban az MSZMP KB tagjainak részvételével. Győr, 1959. augusztus 20. (részlet)

Negatív tekercs részlete szkennelve (átfordítva). Kárász Judit felvételei, 1935 körül. Magántulajdon (részlet)

az arányokról, a szemlélőről,

Gothard Jenő: Pozitív elektromos szikra fotografiája. (1888 előtt) in: Gothard Jenő: A fotográfia. Gyakorlata és alkalmazása tudományos czélokra, K. M. Természettudományi Társulat, Budapest, 1890. 39. ábra, 147. lap (részlet)

beszélnek végső soron a megismerésről?

S ha már idáig jutottunk, mi az, hogy fotótörténet? Fotók története vagy a fotó használatának története? Miféle történetiségben fonódnak össze a töredékek? És miben állhat „a” fotótörténész tudása? Képekről tudás ez vagy a képolvasás tudása? Vagy itt a vagy-vagy értelmezhetetlen? Összegezhető-e a sok részlet? Megírható-e a világ (…) fotótörténete a kezdetektől „napjainkig”?
Bármiféle összkép csak konstrukció lehet; azonban egyetlenegy kép sem állhat egyedül. Épp csak felvillan, máris – hasonló vagy különböző – felvételek millióit rántja maga mellé, csak legyen az embernek türelme nézni őket, csak legyen elég ügyes válogatni közülük. És akkor mégiscsak rajta a felelősség, hogy mit is vesz észre.

Reménytelenül sok képünk van, mi pedig nem lehetünk elég kíváncsiak.

Köszönet az Apertúra eddigi és leendő szerzőinek.

Fisli Éva